Przykazania glottodydaktyczne

                                           44 PRZYKAZANIA GLOTTODYDAKTYCZNE

Bronisława Rocławskiego
 
  1. Dbaj o czystość teorii glottodydaktycznej.
  2. Szanuj ucznia swego jak siebie samego.
  3. Pamiętaj, że w Twoich rękach jest los człowieka.
  4. Staraj się jak najwięcej wiedzieć o uczniu.
  5. Działania glottodydaktyczne opieraj na dobrych programach nauczania.
  6. Korzystaj tylko z licencjonowanych pomocy glottodydaktycznych.
  7. Bądź nauczycielem stale rozbudzonym poznawczo.
  8. Pozwól uczniom odkrywać świat, świat językowych zjawisk, w tym świat głosek i liter.
  9. Dbaj o poprawność ortofoniczną wypowiedzi własnych i ucznia.
  10. Pracuj zawsze z całym alfabetem.
  11. Niech synteza wyprzedza analizę.
  12. Wymawiaj poprawnie głoski w izolacji.
  13. Zgodnie z potrzebami ucznia wydłużaj maksymalnie czas przygotowania do czytania i pisania.
  14. Każdego ucznia traktuj indywidualnie.
  15. Stosuj wielopoziomowość nauczania.
  16. Wiń zawsze siebie za niepowodzenia ucznia w nauce.
  17. Twórz taki klimat w nauczaniu i wychowaniu, aby uczniowie chętnie uczęszczali do Twojej placówki oświatowej.
  18. Stosuj wiele ćwiczeń rozwijających sferę słuchową ucznia.
  19. Ćwicz sprawność artykulatorów.
  20. Opieką logopedyczną obejmij dziecko od samego poczęcia.
  21. Kształć świadomość i wrażliwość ortograficzną.
  22. Niech Twoi uczniowie mają prawo do stosowania okienka ortograficznego, nie zmuszaj ich do popełniania błędów ortograficznych.
  23. Dbaj o poprawność ortofoniczną w czytaniu.
  24. Pamiętaj, że celem nauki czytania jest ukształtowanie czytelnika, a celem nauki pisania jest ukształtowanie pisarza.
  25. Litery dziel na podstawowe i niepodstawowe.
  26. Ćwiczenia ortograficzne wiąż ściśle z typem pamięci ucznia.
  27. Niech zdobywana przez uczniów wiedza językoznawcza zawsze służy kształceniu umiejętności glottodydaktycznych.
  28. Dbaj o zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne Twoich uczniów.
  29. Zadbaj o to, aby Twoi uczniowie oddychali nosem.
  30. Stosuj rozważnie system nagród i kar.
  31. Nie stosuj formalnych ocen ze skali ocen od 1 do 6.
  32. Czytanie zaczynaj od techniki ślizgania się z głoski na głoskę (z litery na literę).
  33. Pamiętaj, że głoski dzielą się na trwałe i nietrwałe.
  34. Stosuj właściwą kolejność działań na drodze do opanowania syntezy i analizy fonemowej oraz liter.
  35. Dostarczaj uczniom bodźców do różnych działań glottodydaktycznych.
  36. Pamiętaj, że wiele można nauczyć się od dzieci.
  37. W działaniach glottodydaktycznych twórz klimat zabawy i radości z osiąganych wyników.
  38. Dbaj o właściwy kierunek kreślenia liter i sposób ich łączenia.
  39. Zrób wszystko, aby miejsce, w którym spotykasz ucznia, było najmilszym miejscem dla Ciebie i ucznia.
  40. Pamiętaj, że dziecko uczy się od samego poczęcia.
  41. Dbaj o swoje zdrowie, nie pal papierosów.
  42. Ciesz się z uzyskanych wyników, nie dbaj o tani poklask.
  43. Stale uzupełniaj swoją wiedzę glottodydaktyczną i propaguj ją w środowisku.
  44. Tu jest miejsce na Twoje przykazanie: ............................................................................